Diverse

Litt nytt fra oss

Jeg har fått dilla på å lage ballong islykter. Fant på bloggen til Moseplassen inspirasjon til å lage flotte islykter. Man tar en ballong og trekker den over krana og fyller opp med kaldt vann ti...

Godt nytt år.

Da har vi hatt en flott jul med god julestemning i huset. Vi har vært hjemme i jula og bare slappa av og hatt de tradisjonelle middagene som vi bruker å ha. For de som kjenner meg så har j...

Juleblomster

Nei det er ikke mine Amarylis. Hadde kjøpt fire røde Amaryliss som jeg skulle ha til jul. Siden de ble kjøpt for en stund siden så har de vært i en kjølig kjeller så de ikke skulle blomstre før j...

Søte adventstid

Da var det tid for å starte opp med årets julebakst og pepperkakebaking. Også i år fikk jeg hjelp av vår datter, noe er bare tradisjon å gjøre i lag. Regner med at neste år og årene fremover er v...

Tallinn

.. Forrige helg hadde vi vår årlige førjulstur og også i år gikk den til Tallinn. Kom til en by med masse sne og vind så sikten fra hotellrommet var ganske dårlig, heldigvis så varte det bare en...

Høst på hytta

Dørkransen ønsker alle velkommen. Vi er så heldig å ha en flott hytte som vi bruker masse hele året rundt. Så på fredag etter arbeid dro gubben og jeg på helgetur, pakka litt god mat og kjør...

KEMER

Da har vi kommet hjem etter årets sommerferie som gikk til Kemer i Tyrkia. Vi reiste med direktefly fra Lakselv eller som det står på skiltet Banak til Altanya. Må si det var kjempe enkelt å bare...

Hagevandring

Sommeren i år kan man si mye om, i sær været da har vært kjempe stabilt og kaldt. Men hva kan man gjøre med det? Vi Finnmarkingan er super fornøyd med de to siste soldagan med opp mot 20 grader,m...

SKOGSTUR

Lørdag hadde vi besøk og gjesten ville gå på tur i område rundt hytta vår. Så da tok vi på fjellsko, ryggsekk med litt kaffe og sjokolade og selvfølgelig hver vår bøtte i tilfelle vi fant multebæ...

Årets multebær

I år hadde vi ikke de store forhåpningene til at det skulle bli det store multeinnhøstinga pga at det blåste masse sterk vind akkurat når bæra blomstra. Vi har også hatt en kald og våt vår og for...

Rappafossen

På mandag bestemte vi oss en gjeng i familien at vi skulle gå opp til Rappafossen. Det var faktisk noen som aldri hadde vært der selv om de kommer fra bygda. Så da var det på med fjellsko og star...

Helgeaktivitet

Siden naboan er på ferie så har er vi kattevakt. Tror den syns at de har vært lenge borte for på fredag før vi dro på hytta så kom den bare inn og gikk rundt i huset å så seg omkring før den la s...

MIDNATTSROCKEN 2012

Nå er det noen uker siden Midnattsrocken var, har vært masse å gjøre samtidig som man hadde litt blogg pause. I år var gubben og jeg med på infrastruktur gruppa og jobba dugnad. Vi skulle bare j...

Roddenes

På søndag dro gubben, min søster og jeg på en ny tur i nærområde her i vår flotte kommune. De to hadde aldri gått turløypa på Roddenes så da var det på med fjellskoan og kjøre dit. Som du ser ...

Rappafossen

I ettermiddag dro,gubben,min søster og jeg på fottur opp til Rappafossen. Hvis du ser godt etter så ser du en port i fjellet, det er utsiktsposter fra et nedlagt militæranlegg. Når man står ...

KAUKENHOF

ENDELIG så har jeg kommet meg til Kaukenhof, det har vært min store drøm i mange år å få lov til å få gå her å se så masse blomster som bare står der å viser seg. Kaukenhof er verdensberømt for ...

Amsterdam

Vil du være med på en foto tur til Amsterdam nå? På innflyginga til Amsterdam fløy vi over de store jordene full av blomster, kan se ut som et flott fargerikt teppe som ligger der nede. Og alt...

Snart Amsterdam tur

Da jeg hadde bursdag og ble halvt hundre så ønska jeg meg en tur til Amsterdam. Og det fikk jeg, mange av gjestene ga meg penger som skulle brukes på min drømmetur.Turen må jo være nå på våren fo...

Påsken er over

Da er årets påske over og vi har hatt mange fine dager på hytta vår. Været har stort sett vært bra, litt variert med sol og sne. Vi har tradisjon med å samle så mange som mulig av familien ti...

Snart påske

Endelig fikk jeg lyst til å blogge litt igjen, har hatt en lang pause fra blogging. Etter en lang og tung vinter er det godt vi går en lysere og bedre tid i møte. Siden det snart er påske så ...

Vinter aktiviteter

Forrige helg var det visning av gamle bilder fra Børselv på Kventunet. Vi i Porsanger er så heldig å ha Arvid Petterson som historie forteller og han har masse kunnskap og er flink å få frem hist...

Vinter i nord

Endelig er sola kommet tilbake til nord. Etter en mørketid er det alltid like godt å se at sola kommer frem bak fjellkanten, den varmer faktisk innerst i sjela....... Gubben og æ har kjørt...

NYTTÅRSAFTEN

Nyttårsaften er en kveld vi samler noen av familien til kalkun. I år var vi 8 store og små som satt rundt bordet og spiste god mat i mange timer, kan love at da vi reiste oss fra bordet var vi kj...

TALLINN

Den første helga i desember dro vi en gjeng på 9 stykker til Tallinn. Det ble en langhelg med shopping, julemarked og SPA. Hotellet vi bodde var skikkelig gammelt,var bygd i 1436 av en russer. ...

JUL

Da ble det endelig jul etter en hektisk adventstid. Vi har vært på helgetur i Tallin, flere julebord og sist men ikke minst så har det vært planlegging av den store bursdagsfeiringa min. Vi har o...

Bursdagsfeiringen min

Rett før jul hadde jeg jubileums bursdag, den her dama fylte hele 50 år. Jeg hadde selskap med masse koslige gjester som ville være med å feire meg. Fikk til og med besøk av våre venner som kom h...

Snart ferdig med malearbeid

Nå har vi grunna og malt vaskerommet, doen, kjellergangen og kjellerstua eller det som nå brukes som soverom. På bildet ser vi veggen på soverommet som var trehvit. Den var blitt mye mørkere med ...

OPPUSSING

Etter å ha hatt fargerike grønne vegger på vaskerommet var det på tide å gjøre noe med de. Da de ble malt sist var det moderne å ha farger og den grønnfargen kan minne om fargen som er på operasj...

HØSTEN I NORD

Høsten i nord har vært fantastisk flott med fine farger på busker og trær. Været har og vært helt utrolig bra, selv nå siste søndag i oktober så har vi 5 varmegrader og vi kan slippe å ta på alle...

ISKAKE MED SMASH

Fant en oppskrift i et ukeblad på denne iskaka og bare måtte prøve å lage den for å smake den. Kan love at det holdt ikke med bare et kake stykke for den har mye smak. OPPSKRIFT BUNN. 3 egg ...

OKTOBER

Så er nok en sommer over og vi kan bla kalenderen over til oktober, sommereren her nord ble bra til slutt. Selv om starten av sommeren var kald og sur med regn og vind. Men når varmen og finværet...

Safran og krydderkokte pærer.

Bak Mega bladet fant jeg en oppskrift som virka spennende så da dro jeg å handla alt som trengtes til å lage det. OPPSKRIFT 3 dl sukker 8 dl vann 2dl hvitvin 1/2 sitron i tynne skiver 2 pk...

Postkasse

Til jul fikk vi et gavekort av en tidligere kollega av meg om at hun kunne male postkassa vår. Jeg har bare vært litt treg med å finne riktig motiv som jeg ville ha på postkassa. Men en dag i høs...

skilt

Var innom nille og fant noen søte og fine skilt som bare måtte bli med hjem. Det her skiltet er ikke kommet opp ennå, det kan ta tid å finne riktig spiker............ men den skal henge i gang...

Litt nytt

I dag Møbler og Utstyr 45 års jubileum og da hadde de kjempe tilbud på masse varer. Jeg har gått lenge å sett etter nye gulvtepper til stua og her fant jeg to lyse flossa tepper til 495 kr pr stk...

Seinsommer

Høsten i nord har vært helt fantastisk med masse sol hver dag. Sist helg hadde vi 20 varmegrader og blikkstille, og da er det flott å finne kameraet og dra ned til Vækker å ta masse bilder fra vå...

Minnestunder i Alanya

Alle charterselskapene hadde fått invitasjon til å deta på en minnegudstjenestefor det tagiske som hadde skjedd hjemme i Norge. Sjømannspresten og hans medhjelpere hold...

Alanya i Tyrkia

Så er vi kommet ned til sol og varme, for varmt er det her og luftfuktigheten er høy så vi går rundt å tørker svetten. Men det er og herlig å kjenne varmen og ikke tenke på om hvordan været blir ...

Oslo

Da har ferien vår starta og første stopp var Oslo. Vi har flere ganger planlagt å se den nye operaen men ikke fått tid til det. Men nå var det satt av til å vandra rundt, oppå og inni for...

MIDNATTSROCKEN 7-10 juli

Det er blitt en tradisjon at en gjeng ivrige entusiaster arrangerer årets store begivenhet,nemlig MIDNATTSROCKEN. I år var det igjen ny publikumsrekord med 13877 personer som hadde betal...

Konfirmasjonskort

Nå har jeg også lagd kort, dvs. jeg hadde god hjelp av min kollega som er en proff på området.Hun kom med en stor eske med masse stempler og annet duppeditter som jeg ikke aner navn på. A...

Kiel

Når vi kom til Kiel gikk vi å ta en kaffe mens vi venta på vår vertinne som hadde vært på jobb. Kiel-sjokolade. Hjemme hos vår vertinne spratt champagne korka og vi b...

Hamburg

Sist vi var i Hamburg var det julemarked på Rådhusplassen med juleboder full av gluwien,brente mandler,masse godt å spise og enda mer å se og kjøpe. Nå var hele Rådhusplassen tom og det mangla li...

Lubeck

På mandag var det tid for å dra til Lubeck på tur,her skulle vi gå i en gammel katedral og siden på marsipanshopping og marsipanmuseum. Mariakirka var stor og flott med flere høye tårn. ...

Påsken i Hamburg

I år hadde gubben og jeg bestemt oss for å feire påsken hos våre venner i Hamburg.Etter å ha kjørt til Ivalo og flydd derifra til Hamburg via Helsinki og Frankfurt kom vi frem og da hadde...

Vinter ute og vår inne.

Siden vi fortsatt har vinter ute med sne og masse vind så er det godt å ha masse typisk vårblomster inne i stua. Været har vært veldig stabilt i år, enten har det vært kaldt eller så har det blås...

Bli med til Vækker på tur

I går var gubben og jeg ute på sparketur i finværet, måtte bruke spark siden det var glatt på veien etter regnværet vi hadde på fredagskveld. Så da starta vi mot Surbukt uten noen planer om hvor ...

Endelig kom finværet

Etter en lang kuldeperiode har vi endelig kommet oss ut og mildværet er på besøk. På hytta har vi en bålplass som er nedsnedd,så her er det bare å finne frem spaden.Jeg begynte å måkke med skinn...

Litt av hvert

Sist jeg blogga om rypeprosjektet og middagen plagdes jeg med å laste bilder, så nå kommer resten av det. Brystfileen er skjært ut og nå skal de bare saltes og peppres før de stekes i stekepan...

HAGEVANDRING

Ja jeg vet det er Februar og vinter men man kan jo ta seg en tur i hagen alikavell. Ved døra lagde jeg en dekorasjon i høst med masse rognebær,kvister fra ulike busker og gran. Nå er det meste a...

MATHELG

På fredag var vi på årets Artisk matdag, det er en stor matopplevelse som man bare må få med seg. Det meste av maten skal være kortreist, så da blir det mat fra hav til vidda. Hadde ikke kamera ...

LITT NYTT..................

Nå har det begynt å skje noe med lappan som jeg hekla i fjor vinter. Fikk litt stygga til de og klarte ikke å komme meg videre,så da ble de pakka bort i en pose på loftet. Har gått lenge og vurde...

VINTER

Nå går det bare mot lysere tider, om to uker skal vi se SOLA på hytta. I år har det ikke føltes som at det har vært mørketid, været har vært bra og det har vært masse nordlys,stjerneklart og måne...

ÅRETS FØRSTE HYTTETUR.

På fredag da vi kom til hytta vår hadde våre snille naboer vært å måka seg inn og fyrt i ovn.Koslig å komme frem til en varm hytte og bare pakke ut maten og komme seg i hyttemodus. Vi var den kve...

FØRSTE SØNDAG I JANUAR.

I dag, første søndag i nytt år våkna vi til et hvit landskap. Naturen hadde tatt på seg sitt hvite snøteppe og lagt det over busker og kratt. På altan er julelysan godt dekt til med nysnø. ...

ROMJUL

Så er vi kommet til romjula og da er det tid for litt blogging. Det har vært en stille og rolig jul her i huset, har bare kosa oss hjemme etter at vi var på middag hos min søster med familie 1. j...

3.SØNDAG I ADVENT

På fredag fikk jeg en hvit Amaryllis hos min søster. Når jeg kom hjem med den så tok jeg den ut av plastpotta og fant frem en glasskrukke jeg liker å plante blomster i. Var og på blomsterbutikken...

Savner marsipan fra Lubeck.

Siden vi ikke har vært på noe tur til Hamburg i år så har vi ikke fått kjøpt de gode stjernekakene ,stollen og flere kaker som bare er god men vet ikke hva de heter. Det blir nok heller ikke mar...

PEPPERKAKE BAKING

Så har jeg og frøkna i huset bakt en liten porsjon pepperkaker. Det er kake som man liksom må ha til jul, de smaker også veldig godt til eple-gløggen eller vanlig gløgg. Vi var litt enkel i br...

2.Søndag i advent

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede. De står og skinner for seg selv og oss som er til stede. Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede. I dag har min søster og jeg...

Snart advent

Nå er vi gått inn i mørketia og lyset ute blir bare svakere for hver dag som går. Da er det godt å kunne sitte inne å tenne lys og ha fyr i ovn, kanskje det blir en eplegløgg i koppen og. I dag ...

Høstlige aktiviteter

Etter at vi var på Blåtur til Ongajokksetra og fikk en nydelig eplesyltetøy servert har jeg kokt lignende. Hemmeligheten med den er å koke opp stjerneanis og kanelstang i lag med eplene. Det blir...

Grytelapper

Denne veska har en gang vært mamma sin, det var en gave fra meg til henne. Nå fungerer den som et lite garnlager for bomullsgarn. Hun var flink med både hekling og strikking så da ble det alltid ...

Tid for å plante blomsterløk

På hytta har jeg planta to sorter løk i steinbedet vårt. Gjorde det samme i fjor og de stod i blomst hele sommeren og lyste opp. Siden stein er grå så er de fleste blomstene i rosa farge. Sjakkr...

Rosa helg

For en uke siden fikk jeg besøk av en liten beundrer som kom med en flott bukett Gerbera. Han mente han hadde hatt det så flott mens han gikk i barnehagen. Når man får slike tilbakemeldinger så b...

Litt høst.

Oktober er kommet og høsten står for tur igjen. Mange liker den, andre syns den er trist og grusom. Sjøl så syns jeg at høsten er flott når det er flott høstvær med fine farger i naturen. Men når...

Albena i Bulgaria

Så er årets ferie over og vi har kommet oss hjem etter 4 herlige uker med ferie. De to første ukene var vi i Albena, en familieferie med 12 store og små som reiste i lag. Kjempe koslig å reise så m...

Midnattsrocken

7-11 Juli har det vært arrangert den årlige Midnattsrocken her i Lakselv.Vi har vært å jobba der som frivillig fredag og lørdag formiddag.Da hadde vi ansvar for å klipe på alle armbåndene til gjest...

Sorg .

I dag er det to uker siden vi fikk et trist budskap om at en nevø av meg ikke var blant oss mer. Mange spørsmål og tårer har det vært og flerevil komme.Til begravelsen ville min søster og jeg lage ...

Planting på hytta

På hytta har vi hatt litt plantearbeid av sommerblomster. Det er litt kosligere å komme dit når det står noen fine planter å lyser opp når man kommer dit.På trappa står det en gammel melkespann med...

Plantetid

Da er det tid for å begynne å plante sommerblomster ut. Har vært på det lokale gartneriet å kjøpt litt stemorsblomsteer som jeg har satt ut i altankassene. De tåler hvis det blir litt kaldt og surt...

Kom Mai du skjønne milde........

Nå har vi hatt en lang helg med mange fridager. Været har virkeligvært med oss med sol og blå himmel daglig. Gradestokken har og krøpet oppover mot 15 grader og det før 17 mai.Må også skryte av hje...

Litt nytt om våren.

/Nå har vi fått montert opp ventilatoren også på hytta. Må si at det ble kjempebra og lyst i kjøkkenkroken på hytta. KIWI DREAM Til 2 drinker pynt ;skiver av fersk kiwi1 1/4 dl melkjuice fra 2 lime...

April

Nå har det vært blogg-tørke en stund. Jeg har liksom ikke nådd eller hattt tid til å blogge. Har faktisk vært på to kurs i Oslo etter påsken.Det første var om barn og spisevansker som ble holdt på ...

Påsken er over for denne gang

Da er årets påske over og etergildet og. Vi har vært en gjeng på 25 personer som har dradd på daglige scooter-turer. Det er alltid koslig når vi møtes til felles måltider og kaffe i koppen på fjell...

Blodklubba

Påsken nærmer seg og i vår familie er det tradisjon å koke reinkjøtt,margebeinog blodklubba. Hvis været er bra blir det kokt på fjellet over bål i svart gryta. Men de siste to åran har det vært snø...

SCOOTERTUR

Lørdag våkna vi til SOL og BLÅ himmel, det var 12 kuldegrader men noen timer senere ble det bare mildere . Så da var det bare å pakke ned litt mat, kaffe og sjokolade og starte på tur.kan ikke si a...

SNE OG SOL

Etter en vinter med lite sne har det virkelig snedd masse de siste ukene. Forrige helg hadde vi måkka frem bålplassen og stien mellom vår hytte og naboen og var så fornøyd da vi dro hjem.Sist freda...

BLÅTUR

Da er vi klar for årets BLÅTUR, det er en personaltur for oss i barnehagen.Poenget med en slik tur er at bare komiteen på tre damer som vet hva som skal skje og hvor vi skal dra på helgetur.Vi har ...

En flott hyttehelg.

På fredag før vi dro på hytta så bakte jeg pitabrød som vi skulle ha til maten når vi kom frem. Siden begge ungan skulle være med så måtte vi finne på noe godt å spise som alle hadde lyst på. Pitab...

Endelig fikk vi sne.

På lørdag fikk vi endelig mer sne her langt mot nord, vinteren til nå har vært veldig snefattig. Vi var på hytta så da vi stod opp på lørdag så var det hvitt ute. Naturen har tatt det hvite teppe p...

Helg og kattebesøk

Nå i helga hadde sønnen i huset kjæresten på besøk. Hun hadde bursdag på torsdag så da måtte jeg bake en kake til henne. Valget ble en OREOkake. Må si det var et bra valg for det var en enkel oggod...

Hyttealbum

Gubben har bokstavelig snekra et hyttealbum. Den er lagd av gamle sneskjermer som er naturlig grå i fargen. Skriften har han fresa med en dremmel, aner ikke hvilken spiss.Flott og grå. Materialet e...

HELG.........

Så har det vært helg og vi har som vanlig vært aktiv. Fredag etter jobbvar vi på årsmøte i Fagforbundet.Som vanlig var det gubben som var møteleder og som takk for det fikk han en blomsterbukett. D...

Hyttetur

MØLJA, fredag var vi så heldig at vår snille nabo som jobber på havetkom med fersk torsk, lever og rogn. Da var det bare å renske fisken ferdig og ta den i poser for vi skulle på hytta. Levra ble o...

Mørketia er over, nå kommer sola.

I går våkna jeg i 8-tia til en orange himmel, måtte bare finne kamera og ta masse bilder. Siden sola e på tur tilbake så er det masse fine farger å se for tiden. 15minutter senere er det stor forsk...

Kulda har satt seg.

Når gradestokken har vært på 15-20 grader og det er litt vind ute så er det godt å ha en ovn man kan fyre i så varmen sprer seg i hele huset.Veden har vi mange ganger blitt varm på, først da vi sag...

Jul,jul.................

På julaften hadde jeg besøk av julenissen. Han gikk rundt i gata på besøk hos de yngre. Hengte sekken på klessnora og klatra over gjerde mellom nabohusan.Om kvelden var vi 9 stykker som satt rundt ...

Dagen etter bursdagen min.

I går hadde jeg bursdag og begynner å nærme meg en stor dag men det er ikke før om noen år. Det er alltid like koslig å få lov til å få lov til å feire dagen i lag med familien og venner.Fikk masse...

DET LAKKER OG LIR, SNART ER DET JUL.

Nå har vi tent det tredje lyset i adventstaka og tiden mot jul går bare fortere og fortere. Iallefall føles det for oss som skal finne frem julepynt, skrive julebrev, kjøpe julegaver og bake de tra...

LUBECK

Den gamle byporten i Lubeck.En brostein gate med hus tett i tett.Alle hus trenger ikke se likens ut.På torget stod det her flotte juletreet med gull og røde kuler. Det hadde nok ikke gått hos oss p...

Førjuls tur til Hamburg

Gubben og jeg hadde lyst til å ta oss en tur til Hamburg på besøk til vår venn som bor der. så da vi kom dit så dro vi på et vertshus for å spise velkomst middag, en typisk tysk rett.Og godt var de...

Det lakker og lir mot advent.

Nå går tia kjempefort mot advent og jul og da har man alltid litt å gjøreså da har jeg starta med gavan. Fikk hjelp av frøkna til pakkinga. Vi sattejulemusikken på og dro frem kurven med juleband o...

NOE NYTT.

I sommer så kjøpte jeg de to englene på hurtigruta mellom Kjøllefjord ogMehamn på salg. Tenk at engler kan man kjøpe på salg, alt er mulig. De er Lise Sjåk Bræk som har designet de søte glassenglen...

På søndagstur i Børselv.

Søndagstur, fikk besøk av min datter og min tantunge på hytta og de hadde lyst til å gå en tur i det flotte høstværet. Så da kledde vi på oss og planla å gå til kirkegården for å tenne lys siden de...

Frost

På hytta har jeg vært å plukka masse fin mose som skal brukes til ulike dekorasjoner mot jul. Veden er og stabla pent i stabler og bare venter på at vi skal komme å fyre i ovn.De gamlemelkespannene...

En vandring i nabolaget på hytta.

Fra hytta kan man gå på igjenn grodde stier ned til to gamle låver som er falleferdig på Aron-jorda.Nå er den første frosten kommet og naturen har begynt å falle til ro.Her er det lenge siden noen ...

En helg på hytta.

På lørdag var det en liten høststorm som blåste i fjorden vår. Det var så havet gikk hvit og bølgan rulla inn mot land.På rasteplassen var det god plass, ingen hadde tatt med kaffeflaska og satt se...

En søndag i hagen.

De store flotte Georginene har stått hele sommeren på trappa å lyst opp i lag med stemorsblomster, roser, hortensia og margeritter.Her har jeg to forskjellige farger på Spansk Margeritt.Når knoppen...

Blomster i Børselv.

Disse flotte Middagsblomstene fant jeg utenfor butikken i Børselv.Hagelaget har planta masse flotte blomster langs veien i Krysse.Lurer på om Middagsblomster er en staude eller om man må så de vært...